۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

درس کریمخانی

کریمخان زند وقتی بازرگان فرانسوی برایش ظرف بلور می آورد تا برای اولین بار اجازه واردات بگیرد، از خدمه میخواهد یک ظرف مسی هم برایش بیاورند. داخل هر دو آب می ریزد، می نوشد و هر دو را به زمین می اندازد. ظرف بلورین فرانسوی می شکند و ظرف مسی سالم می ماند.

بعد رو به بازرگان فرانسوی می گوید مردم ایران ظرف یکبار مصرف شما را نمی خواهند، ضمن اینکه ظرف مسی خودمان خواص بیشتری هم دارد ...

و بازرگان را دست خالی بر می گرداند .

  • یه پلاک
  • چهارشنبه ۳۱ مرداد ۹۷

زمستان در راه است

مثل اینکه گذر زمان برخی ها را به خواب غفلت می برد و شاید هم کمک میکند تا خود را به خواب غفلت بزنند.
وضعیت بازسازی زلزله کرمانشاه اصلا خوب نیست. بیش از 9 ماه از زلزله سهمگین کرمانشاه می گذرد، با وجود آنکه آواربرداری انجام و ساخت و ساز شروع شده، عملیات عمرانی بیش از 80% واحدها متوقف و یا بسیار کند پیش می رود.
علت اصلی اولا گران شدن شدید قیمت مصالح، ثانیا کمبود مصالح و ثالثا کمبود کارگر.
اگر با همین وضعیت پیش برود قطعا اهالی باید زمستان سرد را مانند تابستان سوزان در کانکس بگذرانند.

پی نوشت: سلبریتی ها که از مردم مبالغ زیادی برای کمک به زلزله زده ها دریافت کرده اند کجا هستند؟ چون مردم آنجا که از آنها خبری ندارند جز همان عکسها و وعده و وعیدهای روزهای اول زلزله...اصلا گزارشی از کمک های آنها به مردم زلزله زده شنیده اید؟! معلوم نیست پولها کجا رفته!!!


  • یه پلاک
  • يكشنبه ۲۸ مرداد ۹۷

موریانه

اشرافیت از اول هم درد بزرگی برای جامعه بود. برای جامعه ی که عده ای اشرافی گری را حق خود میدانند و دیگر از ابراز آن ابایی ندارند باید گریست. جامعه ای که شعار عدالت سر میدهد چالش بزرگی با اشرافیت دارد. اختلاس و حقوق نجومی و ژن خوب و آقازاده ها و هزاران وصله و پینه اشرافیت یک شبه درست نشده،محصول سالها طرز تفکر غلط است که البته این اولین بار در تاریخ نیست که کار به اینجا می رسد. مگر بعد از رحلت رسول اینگونه نشد؟ عده ای از صحابه و انصار که همراه پیامبر بودند داعیه دار حکومت شده و بیت المال مسلمین را به بیت الحال خود تبدیل کردند.کار تا آنجا بالا گرفت که مردم خود خلیفه سوم را برکنار و علی (ع) را نصب کردند. البته به همین سادگی هم نبود. 25 سال سکوت علی در برابر چه بود؟ آیا علی (ع ) در برابر اشرافی گری مسئولان سکوت کردند؟ حقیقتا باید این گونه فکر کرد؟

حضرت علی فقط در برابر حق خلافت خویش سکوت کردند و در برابر اشرافی گری مسئولین سکوت را جایز نمی دانستند. این خط مشی اهل بیت حتی در بدترین شرایط بوده است.ایشان می دانستند اشرافیت مانند موریانه عدالت را تهی کرده و از بین می برد.حال سوال اینجاست آنانی که دم از اسلام میزنند چرا مبارزه با اشرافی گری را ضربه به اسلام عنوان میکنند؟

حال آنکه حتی کشورهای لیبرال هم شفافیت و مبارزه با ثروت اندوزی را وظیفه حکومت می دانند.

در کمال تاسف وقتی نتوان به ساختار مناسبی جهت مبارزه با اشرافی گری در ساختار حکومتی رسید وظیفه تک تک آحاد جامعه است که گفتمان اصلی را در فضای واقعی و مجازی، نابودی اشرافیت قرار دهد.

از جمله افرادی که انصافا فعالیت پررنگی در این راستا دارد، سید محمد صدرالساداتی است که به حق گام درستی در جهت بهبود اوضاع برداشته است؛ هرچند مسیر طولانی و سختی در پیش است، اما حمایت و قلم زدن درباره این موضوعات در وبلاگها خیلی مفیدتر و بهتر از صدها مطلب بی فایده یکبار مصرف است.

نامه 53 علی بن ابیطالب به مالک اشتر نصب العین خوبی برای همه است:

《... مبادا هرگز در آنچه که با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی! و از اموری که بر همه روشن است، غفلت کنی؛ زیرا به هرحال نسبت به آن در برابر مردم مسئولی و به زودی پرده از کارها یک سو رود و انتقام ستمدیده را از تو باز می گیرند.اگر نفست سرکشی کرد و بر تو چیره شد عذری نزد من نداری...》

  • یه پلاک
  • شنبه ۲۰ مرداد ۹۷

پوچ از هیچ

یه مدتی بود نبودیم، آخه از بس اوضاع آرومه و همه چی خوبه!!حق بدید آدم موضوع واسه نوشتن کم میاره...
آخه از چی میشه نوشت؛ شما بگید؟ از جو آرام بازار ارز و سکه بنویسیم یا از شیب ملایم قیمت کالاها. از رضایت مردم !! بنویسیم یا از عبور از رکود...
از مبارزه با مفسدین و اخلال گران بنویسیم یا...
اصلا بیاید از هیچی ننویسیم. یاد یک جمله از دکتر شریعتی افتادم که میگفت:
خدایا! ...
رحمتی کن ،
تا ایمان ،
نام و نان برایم نیاورد! ...
قوتم بخش ،
تا نانم را ،
و حتی نامم را ،
در خطر ایمانم افکنم! ...
تا از آنانی نباشم که ،
پول دین را می گیرند ،
و برای دنیا کار می کنند! ...
بلکه از آنانی باشم که ،
پول دنیا را می گیرند ،
و برای دین کار می کنند! ...

اگر زبان حال بعضی ها این بود الان شاید اوضاع طور دیگه ای بود!
  • یه پلاک
  • جمعه ۱۲ مرداد ۹۷

🌟حکایت عجیبیست
رفتار ما آدم ها را خدا می بیند و فاش نمی کند.
مردم نمی بینند و فریاد می زنند.

🔊 می خواهم اینجا از
👀 دیده ها و
👂شنیده ها و
📚خوانده هایم
بنویسم.