۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

ظرفیت پذیرش دانشجوی "پزشکی و دندانپزشکی"

📊 سرانه پزشک در ایران ۱۱ به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر است.


📊 این شاخص در کشورهای  پیشرو عموماً بین ۳۰ تا ۴۰ پزشک است.


⬅️ کمبود پزشک و دندانپزشک باعث به وجودآمدن انحصار در بازار خدمات درمانی شده است.


📊 مقاضیان شرکت در کنکور تجربی طی ۷ سال ۵۰ درصد اما ظرفیت پذیرش پزشکی ۱۷ درصد رشد داشته اشت.

 

⬅️ از آنجایی که آموزش پزشکی به دست خود پزشکان در وزارت بهداشت صورت می‌گیرد، برخی از پزشکان با محدود کردن ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، هم در مقطع عمومی و هم تخصص، اجازه ورود افراد بیشتر به این رشته‌ها را نمی‌دهند.

 از بین 25 کشور آسیای میانه و غرب آسیا، ایران در جایگاه بیستم از نظر سرانه پزشک و پایینتر از کشورهایی همچون سوریه، تاجیکستان، قرقیزستان، ارمنستان، ازبکستان و حتی فلسطین قرار دارد. وضعیت ایران در مورد شاخص سرانه پزشکان متخصص به مراتب فاجعه بارتر است.سرانه دندانپزشک در کشورهای پیشرو بالای 60 به ازای صدهزار نفر است، این شاخص در ایران 33 است.

 کمبود پزشک در ایران منشأ بسیاری از مفاسد و ناکارامدی‌ها از جمله کاهش کیفیت خدمات درمانی و افزایش خطاهای پزشکی، قیمت بالا، صف طولانی انتظار برای دریافت خدمات، رفتار نامناسب برخی پزشکان با بیماران، زیرمیزی و همچنین توزیع نامتوازن پزشک در کشور و بی‌عدالتی در دسترسی به خدمات است. 

 به رغم سرانه بسیار پایین پزشک در ایران در مقایسه با کشورهایی همچون استرالیا، فرانسه، آلمان و انگلستان هم اکنون سرانه پذیرش دانشجوی پزشکی در ایران هم در مقایسه با این کشورها پایین‌تر است. جالب آنکه پذیرش رشته پزشکی از سال 78 تا 83 با توجیه اشباع بودن جامعه از پزشک روند کاهشی داشته است! سرانه مطلوب پزشکان کشور حداقل 30 به ازای هر 10000 نفر است. با ادامه روند فعلی پذیرش دانشجویان پزشکی، با فرض ثابت ماندن جمعیت کشور، رسیدن به وضعیت مطلوب بیش از 30 سال به طول می‌انجامد. با سه برابر کردن ظرفیت فعلی پذیرش و رساندن به 20000 نفر در سال، حداقل 12 سال تا رسیدن به هدف فاصله خواهد بود. ضمن اینکه در دهه های آینده جمعیت سالخورده کشور و به تبع آن نیاز به خدمات درمانی افزایش قابل توجهی خواهد داشت. از آنجایی که آموزش پزشکی برخلاف سایر رشته‌ها خارج از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به دست خود پزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می‌گیرد، این قشر با محدود کردن ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، هم در مقطع عمومی و هم تخصص، برای حفظ بازار انحصاری، اجازه ورود افراد بیشتر به این رشته‌ها را نمی‌دهند. درصورتی که هم اکنون 65 درصد شرکت کنندگان کنکور سراسری از گروه آزمایشی علوم تجربی و متقاضی تحصیل در این رشته‌ها هستند. با توجه به اینکه اشتغال هر پزشک و دندانپزشک حداقل برای دو نفر دیگر اشتغال ایجاد می‌کند، با رفع انحصار از این دو رشته حداقل 500 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود. 

⬛️ لینک کمپین: با مراجعه به لینک زیر از شکسته شدن بازار انحصاری خدمات پزشکی حمایت کنید👇


https://my.farsnews.com/c/8222

  • یه پلاک
  • جمعه ۳۱ خرداد ۹۸

بلایی به نام کنوکارپوس

با وجود اینکه درخت کهور آمریکایی یا کنوکارپوس مهاجم‌ترین درخت در اروپا شناخته می‌شود و چند سالی است در کشور‌های حوزه خلیج فارس مانند عمان، امارات همچنین مصر، کمپین ملی مبارزه با کهور آمریکایی توسط حکام آنها صادر شده اما متاسفانه حدود 90 درصد درختانی که برای مبارزه با ریزگردها در خوزستان کاشته می‌شود، کهور آمریکایی و پاکستانی است!

اما به راستی چرا ما با کاشت درختان کهور در ایران مخالفیم؟

1. ریشه‌های درخت کهور آمریکایی تا 80 متر عمودی و 30 متر افقی رشد می‌کند و این رشد عجیب، باعث می‌شود که اولاً هر نوع گیاه دیگری در رقابت برای رسیدن به آب‌های زیر‌سطحی ناکام مانده و خشک شود؛ 

ثانیا، رشد موزائیکی ریشه‌های این درخت مهاجم باعث محکم شدن زمین اطراف درختان کهور می‌شود لذا آب حاصل از باران نمی‌تواند در زمین فرو رود، از این رو، هر نوع بارش باعث راه افتادن سیلاب می‌شود.

2. کاشت این درختان در معابر عمومی به سیستم فاضلاب شهری نفوذ کرده و آسیب خواهد رساند.

3. کهور عامل بازگشت مالاریا به کشور؛ تحقیقات ١٣ محقق از ٦ کشور جهان نشان می‌دهد، گیاه کهور آمریکایی (Prosopis juliflora) جاذب پشه آنوفل است که این پشه ناقل مالاریا محسوب می‌شود.

4. این گیاه آلرژی‌زا و مسموم‌کننده در اروپا خطرناک‌ترین گیاه مهاجم شناخته می‌شود تا حدی که به گفته رئیس پیشین سازمان محیط زیست، در نخستین سال گرده‌افشانی درختان کهور در خوزستان 24 هزار نفر از شهروندان خوزستانی راهی بیمارستان شدند!

5. چانچه حیوانات از برگ‌های این درخت تغذیه کنند باعث سست شدن ماهیچه‌های آنها شده و در نهایت مرگ آنها را به دنبال دارد؛ با وجود این متاسفانه در سفر اربعین سال گذشته مشاهده کردم که امریکایی‌ها مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا را به کاشت این درختان مهاجم و مسموم اختصاص داده‌اند!

زمانی که کشورهای مختلف جهان به تاسیس پارک‌های درختان میوه رو آورده‌اند اقبال مدیران کشور به کاشت درختان غیر‌مثمر و مهاجم غیرقابل فهم است.

  • یه پلاک
  • شنبه ۲۵ خرداد ۹۸

زخم بستر علم آموزی

🔸دانشگاه فردوسی مشهد طرحی ارائه کرده است که دانشجویان با پرداخت وجه های میلیونی میتوانند آزمایشگاه! پارک، سایت، راهرو، پلاک فلزی و... به نام خود در دانشگاه ثبت کنند.


🔹روزگاری نام کلاس ها و اماکن دانشگاهی به نام اساتید بزرگ و شهیر دانشگاهی بود، اما امروز در عصر سرمایه داری همه چیز را می توان با پول خرید. ۵۰ میلیون بدهید و یک کلاس را برای ۵ سال به نام خود سند بزنید.. اینجا مشهد، دانشگاه فردوسی بیچاره...

حقیقتا نادر ابراهیمی راست میگفت که:* "انسان اگر در برابر سرمایه‌داری فردی قیام نکند به‌راستی و مسلما خود را در آستانه‌ی یک پایان فجیع قرار داده است. انسان اگر به‌قتل‌عام سرمایه‌داران نپردازد بچه‌ها را قتل‌عام کرده است، بچه‌های شیرخواره را. هیچ حرکتی، هیچ اختراعی، هیچ تحوّلی، اگر به حمایت از سرمایه‌داران باشد، حرکت و اختراع و تحوّل نیست بلکه پیشکش کردن یک مرگ زودرس پُر از زخم و درد است به‌انسانی که در موضع «احمق و مظلوم» قرار گرفته است…


حقیقت این است که ماتحت عِلم، در همه جای دنیا زخم است. بشر تا به‌حال برای بهره‌گیری ناحق از سرمایه فقط دانش را آبستن کرده، و کاش که مسأله به ۹ ماه رودل کشیدن و یک زایمان تمام می‌شد. اما این‌طور نیست. 

سرمایه، ژتون‌فروشِ خانه‌ی علم است و سرمایه‌دار، صاحبخانه و حاکم و همه کاره‌ی علم. اگر کمی دیگر به‌داد این بچهٔ یتیم برسیم، این بخیه‌ناپذیرترین زخم از آغاز تا انجام حیات با او خواهد بود…"

* برشی از داستان "یک روز قبل از همیشه" اثر نادر ابراهیمی، ۱۳۵۸


  • یه پلاک
  • يكشنبه ۱۹ خرداد ۹۸

🌟حکایت عجیبیست
رفتار ما آدم ها را خدا می بیند و فاش نمی کند.
مردم نمی بینند و فریاد می زنند.

🔊 می خواهم اینجا از
👀 دیده ها و
👂شنیده ها و
📚خوانده هایم
بنویسم.