اخیرا روایتی دیدم و محظوظ شدم، خواستم شما هم لذت ببرید.
آیا اشهد ان علی ولی الله جزء اذان است؟
🔹 پیشتر شنیدم از بزرگی این سوال را پرسیدند و فرمود باشد:
"اذان جزء اشهد ان علیا ولی الله است نه اینکه اشهد ان علیا ولی الله جزء اذان باشد..."
🔸 تصورم این بود که شاید این تعبیر ذوقی است
📌تا این روایت را دیدم
عن علی بن الحسین (علیه السلآم):
«الأذان أمیر المؤمنین (علیه السلآم)»
(البرهان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص: ۷۳۲)
اذان، خود امیرالمومنین است.
.
🔻پ.ن: بله. به جهت فقهی این شهادت، جزء اذان نیست و بیانش از استحباب است اما این دو قابل جمع است. درباره حقیقت اذان سخن می گوییم نه ظاهر تشریعی آن که فرمود مقام ولایت در بطن خلیفه اللهی است و شهادت بر نبوت، شهادت بر ولایت است.
خود اذان گفتن، علی گفتن است.
.
🔹گـویند شهـادت به علی(ع) جـزء أذان است
🔸رنـدان همـه گفتنــد، أذان جزئی از آن ست- ●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●•●●•●
یک درد، دردی است که از زخم شمشیر ابنملجم در فرق سرش احساس میکند.
و درد دیگر دردی است که او را تنها در نیمه شبهای خاموش به دل نخلستانهای اطراف مدینه کشانده و به ناله درآورده است.
ما تنها بر دردی میگرییم که از شمشیر ابنملجم در فرقش احساس میکند.
اما، این درد علی نیست؛
دردی که چنان روح بزرگی را به ناله آورده است، تنهایی است، که ما آن را نمیشناسیم!
باید این درد را بشناسیم، نه آن درد را؛
که علی درد شمشیر را احساس نمیکند،
ما درد علی را احساس نمیکنیم.
☆ دکتر علی شریعتی، مجموعه آثار : ج۲۶، ص۲۱