تسلیت به همه خانواده های حادثه دیده سانچی...

🔴 یک دریانورد در توییتر نوشت:


🔹در اینجا سلسله سوالاتی که پیرامون سانچی شده رو میذارم و جواب میدم. منتشر کنید تا به دست پیگیرها برسه. سعی میکنم در حد توانم یکی یکی مسائل رو باز کنم. بنده خودم دریانوردم و ده سال سابقه ی کار روی شناورهای نفتکش دارم و مدرس دوره های دریایی هستم.

‏1-مگه کشتی ها هم تصادف میکنن؟ بله به راحتی! اگر عبارت collision at sea رو گوگل کنید نتیجه شما رو شگفت زده میکنه و خواهید دید که کشتی ها هم مثل سایر وسایل نقلیه آمار تصادف بالایی دارند. کشتی یک وسیله ی نقلیه است و راهبرش اگه خطا کنه تصادف اتفاق می افته.‏کشتی یک وسیله ی نقلیه است که توسط انسان هدایت میشه و دقیقا مثل یک ماشی می مونه تمام دستگاههای کمک ناوبری ماشین هستن و قدرت تصمیم گیری ندارن و اینه افسر ناوبر هست که تصمیم نهایی رو میگیره‏بنابراین خطای انسانی بخش جدا نشدنی از این ماجراست. اگر افسر ناوبری تصمیم اشتباهی بگیره یا دیر تصمیم بگیره نتیجه اش میشه تصادف که اصلا اتفاق نادری نیست.اون محدوده ی دریایی -(دریای چین تا دریای زرد)- بسیار پر تردد و با سابقه ی زیاد حوادث دریاییه


‏2-آیا نفرات در موتورخانه بودند؟ به نظر بنده و سایر همکاران خیر. دستورالعملهای ایمنی دریایی خیلی شفاف و مشخص هستند. بعد از تصادف باید تعادل کشتی، اطفا حریق و ترک کشتی را مد نظر قرار داد. هیچگاه هیچ دستوری مبنی بر پناه گرفتن در کشتی در حال غرق شدن نبوده و نیست.


‏3_آیا کشتی چیزی به نام اتاق ایزوله یا اتاق امن دارد؟ خیر همچین چیزی با تمام داستانهایی که حول آن گفته شد برای موارد ایمنی مثل حریق وجود ندارد. از موتورخانه تنها در زمان حمله ی دزدان دریایی به عنوان اتاق امن استفاده می شود.‏هیچ ناخدایی در یک کشتی گرفتار حریق که هر لحظه امکان غرق شدن دارد از نفراتش نمی خواهد که در پایین ترین نقطه ی کشتی که موتورخانه است پناه بگیرند. نهایتا نفرات در بحرانی ترین حالت با پوشیدن لباس شناوریو جلیقه ی نجات به دریا میزنند.


‏4-امکانات اطفا حریق این کلاس کشتی ها بسیار زیاد است. دو نوع فوم مختلف با ظرفیت بالا، سیستم اطفا حریق با آب با تغذیه ی نامحدود از آب دریا و تجهیزات کامل شامل nozzle, hose, hydrant, monitor gun انواع کپسولهای قابل حمل در سایزها و تایپهای مختلف


‏5- چرا پرسنل خودشان اطفا حریق نکردند؟ تصادف در نقطه ی بسیار بدی اتفاق افتاده محموله ی کشتی 1میلیون بشکه میعانات گازی (condensate) بوده و به اندازه ی بنزین قابلیت اشتعال دارد و حریق نزدیک به 160 هزار تن سوخت در یک کشتی تصادف کرده و از کار افتاده انتخاب اول یک ناخدا نخواهد بود.

‏6-چرا آتش سوزی رخ داده؟ احتمالا کشتی چینی بعد از برخورد بدنه ی نفکش را پاره کرده و به قسمت مخزن رسوخ کرده همانجایی که ماده ی قابل اشتعال حالا در تماس با اصطلاک و جرقه های بدنه ی فولادی دو کشتی قرار گرفته و به سرعت مشتعل شده.


‏7-احتمالا تصمیم ناخدا به ترک کشتی طبق دستورالعمل ایمنی بوده و در حین جمع شدن افراد یا mustering در محوطه ی قایق نجات گرفتار یک انفجار کاری شده اند و همه چیز برایشان به پایان رسیده.‏کشتی طوری طراحی شده که رو با باد قرار میگیرد، باد شدید آن شب سوخت نشت کرده را به سمت قبل که قایق نجات بوده میبرده و همراهش شعله های چند ده متری و حجم عظیمی از گازهای کشنده و دود را به قسمت عقبی برده و دسترسی و کارایی نفرات در امر نجات را کاهش داده.


‏8- به غیر از گرما، شعله، دود که روند عملیات و کارآیی نفرات را کند میکرده تاریکی شب و از همه مهمتر کشندگی گازهای سمی که تمام محوطه را دربرگرفته اند هم اضافه کنید. در این حین اگر انفجاری رخ داده باشد همه بی پناه در معرض میلیونها ترکش و صدها متر شعله و چند صد درجه گرما بوده اند.


‏9-آیا کشتی ها جعبه سیاه دارند؟ بله - دستگاهی ضد ضربه، ضد آب و ضد حریق به نام VDR تمامی مکالمات پل فرمادهی، مکالمات رادیویی، اسکرین شات لجظه ای رادارها و نقشه های الکترونیک و سایر اطلاعات ناوبری مثل موقعیت جی پی اس، سمت و قطب نما و ... را در خودش هر لحظه ذخیره میکند.‏VDRتوسط تیم امداد و نجات چینی روز قبل از غرق شدن برداشته شد و تحویل مقامات شد و از اطلاعاتش به راحتی میتوان تمام جزئیات تصادف و واکنش های بعدی در پل فرماندهی را دید و شنید.


‏10-چرا پرچم پاناما؟ اول اینکه در نظر بگیرید مالکیت کشتی هیچ ارتباطی با پرچم آن ندارد مثلا شما میتوانید ماشین خود را هم در تهران پلاک کنید هم سایر شهرستانها ولی مالکیت ماشین متعلق به شماست و پلاک تنها شماره ی ثبت شما را مشخص میکند پرچم کشتی دقیقا همین است .پرچم هر کشتی نشان دهنده ی استاندارهایی که یک کشتی پیروی میکند. پاناما کشتی های با استاندارد بالا را ثبت میکند و این برای کلاس کاری کشتی خیلی مهم است و نشان میدهد شما یک کشتی به روز و مجهز با استانداردهای بالا در اختیار اجاره کننده ها قرار میدهید.‏تمام نفس وجود یک کشتی کار اقتصادی است یعنی ساخته می شود ثبت می شود تا اجاره شود و بار حمل کند هرچه پرچم و کلاس رده بندی کشتی از استاندارد بالاتری برخوردار باشد بنابراین شانس بازاریابی آن کشتی هم بالاتر میرود و نهایتا برای مالک صرفه ی اقتصادی دارد چون مشتری بیشتری دارد.


‏11-مقصر تصادف کیست؟ اول اینکه در تصادف کشتی ها مثل ماشین یک نفر مقصر و یک نفر متضرر نداریم بلکه درصدی از تقصیر بین طرفین توسط کارشناسان خبره تقسیم میشود چون در دریا در هر صورت هر دو شناور موظف به انجام مانور جهت جلوگیری از تصادم هستند و وظیفه ی قانونی هر دو طرف ماجراست‏ اطلاعات میدانی زیادی برای بررسی تصادف توسط کارشناسان جمع آوری میشود و با تطبیق گزارشات میدانی با اطلاعاتی که از VDR استخراج میشود سهم تقصیر طرفین تصادف مشخص میشود.


‏12-بیمه و خسارت؟ بله. کشتی ها بیمه های پوششی بسیاری دارند که تمامی ابعاد یک حادثه را برای مالک جبران میکنند. اعم از خسارت مالی، خسارت جانی و حتی مسئولیتهای اجتماعی مثل خسارت ناشی از آلودگی زیست محیطی و ...‏برای اینکه بیمه گر بهتر و معتبرتری نصیب مالک کشتی شود باید پرچم و رده بندی با استانداردهای بالا داشته باشه. این مجموعه های حلقه های اقتصادی نزدیکی دارند و اگر میخواهید دسترسی به بهترینها داشته باشید باید رده بندی و پرچم و بیمه ی هم سطح انتخاب کنید.


‏13-کارشکنی؟چون دریانوردی در آبهای آزاد انجام میشه قوانین بین المللی وضع شده که در حوادث اینجوری کشورهای درگیر حادثه در خم و پیچ قوانین داخلی همدیگه نمونن. و در نظر بگیرید دولت عقب افتاده و کمونیستی چین خیلی از کنوانسیونها و معاهدات بین المللی رو نپذیرفته و تعهد و الزام نداره‏ .ز طرفی چینی ها بسیار منفعت طلب و کاسبکارن هیچ چیزی براشون مثل پول اهمیت نداره و همه چی رو بسیار پیچیده و قرار دادی میکنن و مطمئن هستم الان صدها هزار دلار از ایران چاپیدن و صدها هزار دلار دیگه برامون فاکتور آماده کردن.


‏14-حادثه از روز اول تا روز نهم بازتاب چندانی نداشت و جامعه ی مجازی تمایل چندانی برای انعکاس موضوع نداشت ولی روز نهم همینکه دوسوم کشتی غرق شد و خبر مرگ 32 نفر تایید شد انواع و اقسام نظرات از زمین و زمان باریدن گرفت.